Τελ. ενημέρωση:

   02-Jun-2020
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 37(3), Μάιος-Ιούνιος 2020, 306-314

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Ακαδημαϊκή ανεντιμότητα στις επιστήμες υγείας – Ανασκόπηση της βιβλιογραφίας

Γ. Μπαζούκης,1 J. Chan,2 K.H.C. Li,3,4 D.S.T. Li,3 G. Tse,4 I. Αλεξανδράκη,5 Τ. Ζαΐμης,6 Σ.Σ. Παπαδάτος,7 T. Liu,8 Γ. Δημολιάτης6
1Εργαστήριο Ηλεκτροφυσιολογίας, B΄ Καρδιολογική Κλινική, Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Ευαγγελισμός», Αθήνα,
2University of Oxford, Oxford, Ηνωμένο Βασίλειο,
3Faculty of Medicine, Newcastle University, Newcastle, Ηνωμένο Βασίλειο,
4Department of Medicine and Therapeutics, Principal Investigator, Li Ka Shing Institute of Health Sciences, Faculty of Medicine, The Chinese University of Hong Kong, Sha Tin, Hong Kong,
5Department of Clinical Sciences, Florida State University College of Medicine, Tallahassee, Florida, ΗΠΑ,
6Εργαστήριο Υγιεινής και Επιδημιολογίας, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα,
7Παθολογική Κλινική, Γενικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Αθηνών «Η Σωτηρία», Αθήνα,
8Department of Cardiology, Tianjin Institute of Cardiology, Second Hospital of Tianjin Medical University, People's Republic of China, Tianjin, Κίνα

Η ακαδημαϊκή ανεντιμότητα επικρατεί στις υπηρεσίες υγείας. Η ανέντιμη συμπεριφορά αποτελεί προγνωστικό δείκτη της αντιεπαγγελματικής συμπεριφοράς στην κλινική πράξη. Η σπουδαιότητα αυτού του γεγονότος έγκειται στο ότι μπορεί να οδηγήσει αφ' ενός σε επιβλαβείς για τους ασθενείς πράξεις και αφ' ετέρου στην απώλεια εμπιστοσύνης στο ιατρικό επάγγελμα. Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας αναδεικνύει ότι έχει επικρατήσει μια ελαστική συμπεριφορά απέναντι στην ανεντιμότητα, εύρημα που έχει οδηγήσει πλέον στην αποδοχή της. Η τεχνολογία είναι ένα δίκοπο μαχαίρι, το οποίο από τη μία έχει προσφέρει τα μέσα που διευκολύνουν την ανέντιμη συμπεριφορά, αλλά από την άλλη έχει επιφέρει βελτιώσεις στον τομέα της ανίχνευσής της. Ο μόνος παράγοντας που έχει συσχετιστεί με ανέντιμη συμπεριφορά είναι το άρρεν φύλο. Στην παρούσα μελέτη, αναζητήθηκαν επίσης οι συστάσεις σχετικά με τον τρόπο ανίχνευσης, διαχείρισης και πρόληψης της ακαδημαϊκής ανεντιμότητας, καθώς επίσης διερευνήθηκε ο εκπαιδευτικός ρόλος που διαδραματίζουν οι δάσκαλοι στην καλλιέργεια των μαθητών. Ωστόσο, θα πρέπει να διασαφηνιστεί εάν τα ευρήματα της παρούσας μελέτης θα μπορούσαν να αναπαραχθούν σε έναν διαφορετικό πληθυσμό. Με βάση την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, προτείνουμε ένα πρότυπο για την ελαχιστοποίηση της ακαδημαϊκής ανεντιμότητας όσον αφορά στην προσαρμογή και στην περαιτέρω αξιολόγησή του.

Λέξεις ευρετηρίου: Ακαδημαϊκή ανεντιμότητα, Ανήθικη συμπεριφορά, Αντιγραφή, Λογοκλοπή.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής